Egyensúlyt!

"Erőd forrása az egyensúly, avagy a lelki béke. De a békesség nem álmosságot jelent! Békében élni annyit jelent: szövetséget kötsz az erőkkel, ahelyett, hogy harcolnál ellenük." Andrew Matthews

Friss topikok

Gyors, vagy lassú egy verseny? Egy kis statisztika

2013.10.27. 17:29 lukacszoli

Az utóbbi időben jellemzően egy kicsivel 7 perc/km-en belüli tempóban teljesítettem a futóversenyeket. Feltűnt, hogy míg néhány eseményen rengetegen futunk ekkora irammal, vannak olyan versenyek is, ahol az utolsók között futottam be.

Letöltöttem az idei Nato Futás és a Vivicittá adatait. Mindkét verseny távja 10 km volt, hasonló időjárási körülmények között. Két dologban találtam jelentősebb eltérést. A Vivicittá 10 km napján rendeztek félmaratont is, míg a Nato Futáson ez volt a leghosszabb versenyszám. A Vivicittá útvonala évről-évre változó, itt-ott emelkedéssel és nagyobb kanyarokkal, a Nato pedig az első szakasztól eltekintve jellemzően sík és egyenes.

Vivicittá Nato Futás
Hossz 10 km 10 km
Időjárás kb 25°C kb 25°C
Burkolat Aszfalt Aszfalt
Célbaérkezők 2608 1063
Fiúk 1459 678
Lányok 1149 385
Szintidő 7:30 perc/km 7:30 perc/km

Célbaérkezők ideje

nato.png

vivicitta.pngAz adatokat ábrázolva a feltételezésem helytállónak tűnik. A Nato Futás tényleg sokkal gyorsabb volt, mint a Vivicittá. A teljes átlagot nézve a Nato futói kilométerenként 44 másodperccel voltak gyorsabbak. Nemek szerint bontva pedig a fiúk 42, a lányok pedig 47 másodperc előnyt hoztak.

Módusz: egy sorozat leggyakrabban előforduló eleme, azaz ez az a tempó, amivel a legtöbben futottak.
Medián: a sorozat középső eleme, azaz a Vivicittán az 1304., a Nato Futáson pedig az 531. futó tempója.

Módusz Medián Átlag
Nato összes 5:37 5:19 5:17
Vivicittá összes 5:57 6:02 6:01
Nato fiúk 5:37 5:00 5:02
Vivicittá fiúk 5:13 5:44 5:44
Nato lányok 5:43 5:47 5:45
Vivicittá lányok 6:28 6:23 6:22

Érdekes megfigyelni a grafikonok lüktetését. A legtöbben valószínűleg megcéloznak egy célidőt, vagy céltempót és a teljes verseny során ehhez igazodnak. A Nato Futás csúcspontjai 3:30, 4:00, 4:15, 4:30, 4:45, 5:00, 5:15, 5:30, 5:45, 6:00 és 6:30 értékekre esnek. Azaz akik fix időt szerettek volna, egészen pontosan elérték a tervezett célt.

Néhány tanács az eddigi tapasztalataim és a fenti számok alapján:

Ha szeretsz a mezőnyben futni, érdemes olyan versenyt választani, ahol aznap több versenyszám is van, mivel a gyorsabbak nagyobb eséllyel indulnak a hosszabb távokon.

Ha gyorsabb vagy, de szeretnél egy jó célfotót, érdemes a szokásos 15 másodpercenkénti bontás helyett egy köztes időt megcélozni. 6:07-es tempó mellett vákuumban fogsz befutni, míg 6:00 és 6:15 körül tömegesen érnek a célszalaghoz.

Ha a szintidő környékén tudsz futni, érdemes felkészülni rá, hogy a környékeden nagyon kevesen lesznek. Tapasztalatból tudom, hogy versenyrutin nélkül egyedül nehéz tartani a megfelelő iramot. Ha találsz magadnak egy "nyulat", aki után futhatsz, sokat segít.

Ha 6:30-nál gyorsabb vagy, sokkal többet kaphatsz az igazi bulihangulatból a nagyobb létszám miatt.

A lényeg, ami mindennél fontosabb: kizárólag magadat kell legyőznöd, az egészség és a hosszú távú gondolkodás mindennél fontosabb. Sose tűzz ki irreális célokat egy versenyen, mindig a felkészültségednek megfelelő tempóban fuss.

8593099151_a146972cda_z.jpg

Egy kattintás és értesülhetsz a friss írásokról::


Tovább az EgyensúlyOM portálra.

A bejegyzés trackback címe:

https://egyensulyt.blog.hu/api/trackback/id/tr625601592

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.