Egyensúlyt!

"Erőd forrása az egyensúly, avagy a lelki béke. De a békesség nem álmosságot jelent! Békében élni annyit jelent: szövetséget kötsz az erőkkel, ahelyett, hogy harcolnál ellenük." Andrew Matthews

Friss topikok

Mennyit egyek? Kis adag? Nagy adag?

2013.11.15. 18:02 lukacszoli

Sokszor mondják, hogy használjunk kisebb tányérokat és kevesebbet fogunk enni. Irányelvnek ez tökéletes, de érdemes egy kicsit megnézni a konkrét számokat is.

Ezt a táblázatot az egyik ebédszállító honlapjáról raktam össze:

Normál adag Fitness adag
Levesek 5 dl 4,5-5 dl
Főzelékek 4 dl + feltét 4 dl + feltét
Egytálételek 45-55 dkg 40-45 dkg
Kis adagok 30-35 dkg
Húsok sütve 8-14 dkg 8-14 dkg
Köretek 25-35 dkg 20-25 dkg
Majonézes saláták 25-30 dkg
Mártások 1-2,5 dl 1-2,5 dl
Sütemények 15-20 dkg 10-15 dkg
Savanyúságok 12 dkg 12 dkg

 

A normál adag mérete nagyjából standard, anno áruismeretből majdnem ugyanezeket tanultuk. Néha előfordul, hogy a kifőzdékben, plazás éttermekben a pult tetején van egy mérleg. Amikor megkapjuk az ételt, a mérlegre teszik és onnan vehetjük el. Amikor ilyennel találkoztam, megjegyeztem a mért értékeket, amik a fentiekhez hasonlóak voltak.

Ha van otthon egy egyszerű mérlegünk, érdemes megnézni, hogy az az adag, amit a szokásos tányérba szedünk, pontosan mekkora. Jó eséllyel akár 40-50 %-kal is több lesz. Gondoljunk csak bele a rendelt kaják méretébe, vagy az éttermi adagokba. Sokszor előfordult már, hogy elcsodálkoztam a mennyiségen. Néha meglepően kevésnek tűnik, pedig valószínűleg pont akkora volt, mint amennyi az előírásokban szerepel. Nem csoda tehát, hogy a hétköznapokban megszokott adagok mellett hipp-hopp fel tud kúszni néhány kiló súlyfelesleg.

A tanácsom:

Ha nincs türelmed a kalóriákkal vacakolni, de szeretnéd valamilyen formában kontrolláltabbá tenni a bevitt mennyiséget, első lépésként vegyél kisebb tányérokat. Utána pedig néha mérd le, hogy mennyit is szedtél a fazékból. Ha egészséges alapanyagokból, ésszerűen elkészített ételt teszel rá, közelítőleg a megfelelő mennyiséget fogod belapátolni belőle.

portions.jpg

Zoli

Egy kattintás és értesülhetsz a friss írásokról::


Tovább az EgyensúlyOM portálra.

A bejegyzés trackback címe:

https://egyensulyt.blog.hu/api/trackback/id/tr595630277

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Bozót · http://www.bozotfut.blogspot.com 2013.11.15. 18:54:50

Ez jó! Én mostanában úgy szoktam - hogy a szemem is jóllakjon - hogy a gyakorlatilag korlátlanul ehető dolgokból jó sokat pakolok, pl. nyers saláta, nem túl cukros gyümölcs, és a többit teszem így pici tányérra.

Adri-Anne 2013.11.16. 23:15:08

Mondjuk ez vice-versa is igaz.

Nagyapámat anno így "vertük át" szegényt, mikor alig akart enni a vége felé, és jött a "jaaaaj, nekem csak keveset szedjetek". Na, akkor vettünk kisebb átlójú, de mély öblösebb tányérokat, ami csalóka, mert ugyanannyi fér ám bele, csak kevesebbnek hat, mint a széles szétterült tányérban. : )) Lehet ilyenekkel játszani, de a lényeg, hogy mi van a tányérban!!

Legokosabbak az igazi hedonisták, mégpedig a kisbabák!! ; )) 3-4 óránként közel kevésnek tűnő adagocskákat esznek. Mondjuk, ami a két tenyeredben elfér az az ideális adag... Én utálnék diétázni, meg nem is tudnék, tuti belehalnék, egyszer szolidaritásból próbáltam - tényleg belehaltam:SS Így viszont gyakorlatilag folyamatosan át lehet enni az egész napot, mégsem kell leülni degeszre enni magad. : ) Hangsúlyozva: "Nem a mennyiség, a minőség a lényeg."

Adri
~o
_-\<,_
(_)/ (_)