Egyensúlyt!

"Erőd forrása az egyensúly, avagy a lelki béke. De a békesség nem álmosságot jelent! Békében élni annyit jelent: szövetséget kötsz az erőkkel, ahelyett, hogy harcolnál ellenük." Andrew Matthews

Friss topikok

  • takacsveca93: Én nem nagyon szerettem eddig a smoothiekat, turmixokat, de már egy ideje tesztelgetem, hogy mitől... (2019.04.22. 15:02) Az új életmód eszközei: Turmix
  • Zsuzsa Fekete 112: :) (2016.01.01. 15:47) Üzenet 2017-ből
  • bircaman szerkesztő maxval: S te római vallású vagy? (2015.12.23. 05:36) Boldog Szaturnáliát!
  • városjáró: most komolyan, ha valaki nélkülözni kénytelen, annak minden adományt amely nem megalázó és/vagy ál... (2015.11.20. 00:50) A néni ereje
  • csincsilla72: @Tinman: Ez nem igaz egyszerűen! Enni lehet, csak nem mindegy, hogy mit. Bár valamelyik tanult "ko... (2015.09.17. 15:22) 5 ok, ami miatt nem fogysz az edzéstől

A sérülések esélyét növelő tényezők

2015.04.15. 12:02 lukacszoli

Amikor az első maratonodra készültél, az IT szalag volt. Tavaly tavasszal a piriformis szindróma. Most pedig az a fránya plantar fascitis a fájldalmak oka.

Ismerős? Igen elterjedt bántalmak. A statisztikák szerint a futók 70 %-ának kell szembenéznie sérülésekkel a futókarrierje során. Van, akit folyamatosan üldöznek a szerencsétlenségek, van, aki pedig szinte mindig teljesen egészséges tud maradni.

Ki sérül meg?

Holland kutatók azt tűzték ki célul, hogy kiderítsék, mik az utcai futókra leginkább leselkedő veszélyek. 15, korábban publikált tanulmányt összegezve felfedeztek néhány olyan faktort, amik növelték a sérülés esélyét. A kutatás eredménye röviden összefoglalva:

  • A férfiak nagyobb eséllyel szenvednek sérülést, mint a nők
  • Akinek korábban volt már sérülése, nagyobb eséllyel sérül meg újra, mint akit eddig elkerültek ezek a bántalmak. Ez fokozottan érvényes a férfiakra
  • Az ortézist, vagy talpbetétet használók gyakrabban sérülnek meg

A kutatás során arra is fény derült, hogy a nemeknél egyéb eltérések is vannak. Az alábbi tényezők nagyobb kockázatot jelentenek a nőknél:

  • Idősebb kor
  • Más sportok űzése, mint például kerékpározás, vagy úszás
  • Aszfalton szokott futni
  • Futott maratont az elmúlt években
  • 40-60 km-t fut hetente
  • 4-6 hónapon át használ egy futócipőt a lecserélése előtt (nyilván ez a magas heti távolságra igaz)

A következő faktorok pedig a férfiaknál jelentenek nagyobb rizikót:

  • Kevesebb, mint 2 éve fut
  • Kihagyás után újrakezdi a futást
  • 35-45 km-t fut hetente
  • 60 km-nél többet fut hetente

injuries-664x300.png

Az eredmények értelmezése

Ha nő vagy, aki rendszeresen aszfalton fut, heti 50 km-t és nemrég teljesítettél egy maratont, vigyázz magadra. Természetesen minden futó különböző. Csak azért, mert esetleg igazak rád a fenti rizikófaktorok, még nem jelenti azt, hogy hamarosan meg fogsz sérülni.

Amit érdemes megjegyezni

Egy tanács, amit a kutatás alapján mindenkinek érdemes eltennie: nagyon fontos, hogy a sérülés után fokozatosan kezdjük újra.

A kutatók nem tudták egyértelműen kimutatni, hogy pontosan mi okozza azt, hogy akinek már volt sérülése, nagyobb eséllyel fog újra megsérülni, de van egy elméletük. Könnyebb újra megsérülni, ha nem jutott elég idő kilábalni a korábbi problémából. A sérülésnek időt kell hagyni, hogy teljesen helyrejöjjön. Mi több, ha nem teszünk a sérülést kiváltó okok ellen, mint például a gyenge futótechnika, túl gyors tempó, vagy nem megfelelő cipő, újra megsérülhetünk. Fejlesszünk a futásunkon, törekedjünk a megfelelő edzésmunkára, viseljünk optimális felszerelést, hogy csökkenthessük a jövőbeni kockázatot.

Ha legközelebb megsérülnél, szánj elegendő időt a teljes gyógyulásra, mielőtt újra futni kezdenél. És próbálj meg rájönni, hogy mi is okozta a problémát. Konzultálj orvossal, vagy dolgozz edzővel. Sose rövid távon gondolkozz, tekints úgy a futásra, mint egy életre szóló célra. Érdemesebb kihagyni akár néhány hónapot és teljesen helyrejönni, hogy a jövőben is egészséges maradhass.

Forrás: Walkjogrun blog

Egy kattintás és értesülhetsz a friss írásokról::


Tovább az EgyensúlyOM portálra.

A bejegyzés trackback címe:

https://egyensulyt.blog.hu/api/trackback/id/tr97310390

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Nincsenek hozzászólások.
süti beállítások módosítása