Egyensúlyt!

"Erőd forrása az egyensúly, avagy a lelki béke. De a békesség nem álmosságot jelent! Békében élni annyit jelent: szövetséget kötsz az erőkkel, ahelyett, hogy harcolnál ellenük." Andrew Matthews

Friss topikok

  • takacsveca93: Én nem nagyon szerettem eddig a smoothiekat, turmixokat, de már egy ideje tesztelgetem, hogy mitől... (2019.04.22. 15:02) Az új életmód eszközei: Turmix
  • Zsuzsa Fekete 112: :) (2016.01.01. 15:47) Üzenet 2017-ből
  • bircaman szerkesztő maxval: S te római vallású vagy? (2015.12.23. 05:36) Boldog Szaturnáliát!
  • városjáró: most komolyan, ha valaki nélkülözni kénytelen, annak minden adományt amely nem megalázó és/vagy ál... (2015.11.20. 00:50) A néni ereje
  • csincsilla72: @Tinman: Ez nem igaz egyszerűen! Enni lehet, csak nem mindegy, hogy mit. Bár valamelyik tanult "ko... (2015.09.17. 15:22) 5 ok, ami miatt nem fogysz az edzéstől

Frissítés futás közben - kezdő szemmel

2014.03.14. 09:45 lukacszoli

Gélek, tabletták, energiaszeletek, kenőcsök, italok. Az edzés és verseny közben fogyasztható táplálékkiegészítők tárháza végtelen.

20130125215433-nutrition_confused_by_mark_kleanthous.jpg

Hogy ezekből mire van szükségünk?

Jó eséllyel semmire.

Sokszor látom edzésen, versenyen, hogy 5-10 km-es távokon is tömik magukba a futók a géleket, szeleteket. Gyorsan lecsúszik akár 4-5000 Ft is a torkukon. Csak éppen azt nem értem, hogy mégis mire jó ez.

A mi szintünkön 30-60 perc futás szerintem nem jelent akkor megterhelést, ahol ez indokolt lenne. Szerintem sokkal inkább pszichológiai kapaszkodó. Azzal is bizonyítom magamnak, hogy milyen profi vagyok, hogy ezeket a vacakokat tömöm magamba. Sőt, ha ezt megeszem, mindenre képes vagyok. Ez az energiaszelet megadja azt az önbizalmat, amivel képes vagyok végrehajtani a feladatot.

Már Bud Spencer is megmondta:

Csak a Puffin ad neked erőt és mindent lebíró akaratot.

PuffinLekvár-500.jpg

Keressünk inkább más támaszt. A fokozatos felkészülés idővel megadja ezt a belső erőt. Ha mégis mindenképpen ragaszkodnánk valami hasonló segédlethez, vigyünk magunkkal valami apróságot. Pici kabala a zsebünkben. Plüssmaci a nyakunkban. Léggömb a fejünk fölött. "Ki a fasza gyerek" felirat a pólónkon. Persze ezek túlzások, nem is erre gondoltam. Lehet ez akár egy olyan gondolat, vagy elképzelt helyzet, kép, ami átlendít a nehéz pontokon.

A verseny közben elhelyezett frissítőpontokon általában mindent megtalálunk, amire szükségünk van. Egy pohár víz, egy szelet banán, esetleg isoital. Másra itt még nincs szükség. Itt jegyezném meg, hogy a szőlőcukor sem feltétlenül szerencsés választás. Gyors energialöketet ad. Majd ugyanilyen gyorsan le is ejt, sokszor még mélyebbre, mint ahol voltunk.

Szóval hagyjuk meg a géleket és egyéb csodakenőcsöket a hosszabb futásainkhoz. Ha már olyan távlatokban gondolkozunk, ahol előkerül a félmaraton, vagy a maraton, már érdemes lesz ezeket is a zsebünkben vinni. De akkor sem kell majd sorozatosan magunkba tömni. Megvan ennek a tudománya, hogy mit, mikor, mennyit és miért fogyasszunk.

Azonban az ennél rövidebb távokon bőven elegendő a mindennapi helyes táplálkozás. Ha a futás közben szembejön egy kút, igyunk. Ha a kezünkbe nyomnak egy banánt, együk meg. Köszönjük meg és fussunk tovább a cél felé. És legyünk nagyon büszkék magunkra, hogy teljesítettük a kitűzött célt. Nem az számít, hogy ez 500 m, vagy 5 km. A lényeg, hogy képesek voltunk rá.

Egy kattintás és értesülhetsz a friss írásokról::


Tovább az EgyensúlyOM portálra.

A bejegyzés trackback címe:

https://egyensulyt.blog.hu/api/trackback/id/tr115843243

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

KicsiGyík 2014.03.14. 09:47:19

Abszolút egyetértek,Zoli! Szeretem,ahogy írsz, általában egybevág az én hozzáállásommal :-)

szancsurrr · http://egyensulyt.blog.hu/ 2014.03.14. 10:27:07

Egyet értek én is. De hozzátartozik az is, hogy az első félmaratonomon én is bele esetem ebbe a hibába és 3 gélt ettem meg. Csak tudnám minek? :))) Olyan menőnek tűnt. Most már tudom, hogy szerencsére én hosszabb (30+) távon is elég jól elvagyok saját zsíron.

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2014.03.14. 14:21:15

Általában fukar vagyok az idővel, és sajnálom frissítésre szánni, vagyis a ló túloldalán több a tapasztalatom. Mindig úgy érzem, inkább kibírom még a következő frissítőig, mint hogy értékes másodperceket veszítsek. Edzésre is csak a minimumot viszem magammal, a 35+-os futásokhoz is elég 5+2 deci innivaló, ami pont belefér egy kulacsövbe, és egy tubusos gél, amit 2 részletben tolok be, kb. 20 km-nél az elsőt. (Jó, mondjuk téli időszakról beszélek.) De azt gyakran észreveszem, hogy sokkal jobban bírom ital-étel nélkül, mint futótársaim nagy része - valószínűleg, mert hosszú éveken át erre tanítottam a szervezetemet.

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2014.03.15. 08:02:01

@azilinha: én is ezért viszek a versenyekre kulacsban inni, meg azért, mert a kis ivókából nem öntök semennyit az orromba... :)

egyébként ha ad egy kis mgabiztosságot hogy ezsik valaki egy gélt, akkor miért ne egyen? olyan ez mint a kompressziós szár, a drága futócuccok, meg hasonlók, ha fejben segít, akkor sokat segít, hiszen...? (kórusban:)
_Fejben Dől El!_
nem? :)

haanchee · http://haancheefut.blog.hu 2014.03.15. 09:28:11

Szerintem a kezdetekkor mindenki elköveti azt a hibát, hogy túlzásba viszi a "spéci" frissítők használatát. Aztán szépen lassan megtanuljuk, hogy mi a jó nekünk, mivel tudunk legjobban frissíteni, melyik gélt és izót nem bírja a gyomrunk. Jók ezek az űrkaják, sokszor és sokat tudnak segíteni, de ki kell tapasztalni a megfelelő használatukat.
A téli időszak, az alapozás pedig szerintem arra jó, hogy kipróbáljuk, mit hogy bírunk frissítés nélkül, szoktatva a szervezetünket a saját erőtartalékának felhasználására. De ezt is csak egy bizonyos tapasztalat és edzettség után érdemes.

hercules 2014.03.16. 01:09:40

Első maratonomat iso-víz-banán kombóval nyomtam le, egy kicsit tartottam is a sok banántól, hogy nem lesz-e belőle gyomor probléma.
A tavalyi másodikon már csak iso+víz frissítéssel futottam le, számomra az is elég volt.

szancsurrr · http://egyensulyt.blog.hu/ 2014.03.16. 09:31:33

@rrroka: Azt se felejtsük el, hogy ezek kalóriabombák. Aki fogyni akar, annak erre is oda kell figyelni, ráadásul tényleg tök felesleges.@haanchee: @hercules: Én is elég kevéssel el vagyok. Lehet, hogy az igazi eléhezéses problémák az ultra távokon kezdődnek? Nem hiszem, hogy bárki kibír 50+ kilit saját zsíron, míg a maratonon én is alig ettem, sőt tavaly a fétávon bringán egy energia szelet + futáson sós paradicsom + 1 banán, végig izó, víz. Ez marha kevés azért, szerencse, hogy van miből menni :D

rrroka · http://hosszutav.blog.hu 2014.03.16. 10:40:10

@szancsurrr: kalória és vércukor bombák, az biztos!

azilinha · http://futobarom.blog.hu/ 2014.03.16. 18:07:51

@rrroka: Persze, ha pszichésen segít, akkor csak nyugodtan. :-) De ha gyomor problémákat okoz, talán mégse érdemes. (Most nem a kompressziós szárra gondoltam. :-))

haanchee · http://haancheefut.blog.hu 2014.03.16. 18:36:35

@szancsurrr: A saját zsíron menést is tanulni kell. Az eléhezés meg bármikor jelentkezhet, attól függően, hogy mondjuk a hosszú edzés/verseny előtti héten milyen volt a kajálásunk. Jártam már úgy, hogy 2 kilométer után gélt kellett ennem, mert szédelegtem az éhségtől, pár héttel később meg simán lenyomtam 45 kilométert egy bögre tejeskávéból és fél liter izóból. De ezek a tapasztalatok kellenek szerintem, hogy aztán jól tudjunk frissíteni, felismerjük a baljós jeleket, és tudjuk azt is, hogy meddig vagyunk jól, mit bírunk ki.

szancsurrr · http://egyensulyt.blog.hu/ 2014.03.16. 20:55:25

@haanchee: Na igen. A tegnapi hosszú edzés után nem töltöttem vissza rendesen, ezért a mai futáson 15 kilinél konkrétan eléheztem, iszonyatos hányingerem lett, szédültem, stb, annyira, hogy haza kellett sétálnom... Tényleg nagyon sokat számít, hogy előző nap eszel e eleget.
süti beállítások módosítása